19 Eylül 2015 Cumartesi

Zerdeçal ile Kumaş Boyama / Dyeing Fabric with Turmeric

*Texts written in English are right below every paragraph, thank you for reading.


Herkese Merhaba!
Bir çılgınlık yaptım ve açık gri olan pantolonumu zerdeçal isimli baharatı kullanmak suretiyle boyadım.

Bu fkir aklıma nereden geldi?

Pinterest. Bir defasında "doğal boyama" ile ilgili bir pin görmüştüm ve bu konuyu bu şekilde araştırmaya başlamıştım. Bir kaç youtube videosu ve sayısız pin sonucunda artık bu işte uzmandım.

--

Hey everyone!

So, I got crazy and dyed my light-grey pants yellow by using turmeric.

How did I get this idea?

Pinterest. Once I saw a pin related to "natural dyes" and I immediately started my research. After watching a couple of youtube videos and browsing through countless pins, I was an expert.






Karıştırdığım çubuk ve önüme gelme talihsizliğine kapılmış bir parça odunun akıbeti. / The consequence of the stick I used for mixing and an unlucky piece of wood that happened to be there


Zerdeçal nasıl bir renk veriyor?

Sarı. Sapsarı bir baharat zerdeçal. Ancak boyadığınız materyalin taban rengi burada en önemli etken. Yani, mavi bir gömleği zerdeçal ile boyayacaksanız, mavi+sarı= yeşil elde edersiniz.

Zerdeçal ile kumaşlarımı nasıl boyadım?

Annemin eski çamaşır kazanın alıp küçük tüpün üstüne koydum ve içini pantolonumu kaplayacak kadar su ile doldurarak başladım işe.


--

What kind of colour does turmeric yield?

Yellow. A very yellowish-yellow. :) But the base colour of the product you're dyeing is a big factor. So, if you were to dye a blue shirt with turmeric, blue+yellow=green, you'd get green.

How did I dye my fabrics with turmeric?

Well I started with filling my mum's old laundry cauldron with enough water to surpass my pants and then I put the cauldron on a small heater.





İlk adım: Boyayacağınız kumaşı/giysiyi tamamen ıslatmak. kuru hiç bir nokta kalmamalı.

İkinci adım: Suya zerdeçal, sirke(Beyaz sirkeyi öneririm) ve tuzu eklemek ve kaynamasını beklemek. Uyarmakta fayda var, ben her şeyi göz kararı yaptım. Ancak belirtmek gerek ki bolca koymanız gerekiyor her malzemeden.

Üçüncü adım: Zerdeçallı su (bizim doğal boyamız) kaynadığında içine ıslanmış giysimizi koyuyoruz (fazlalık suyunu sıkarak) ve beraberce, ara sıra karıştırarak bir yarım saat - kırk dakika kadar kaynatıyoruz. Daha sonra kazandan veya kaynattığımız kaptan alıp, fazlalık suyunu akıtıp, sıkıp asıyoruz.

--

Step 1: Washing the fabric/clothing item you're going to dye completely. No dry spots should remain.

Step 2: Add turmeric, vinegar (I suggest white vinegar) and salt, then wait for it to boil. I have to warn you: I eyeballed all of these items, then again, I suggest you be generous with the amount.

Step 3: When the turmeric-water (our natural dye) is boiled, we put our wet clothing in the cauldron (squeezing the extra water out before) and keep boiling it for half an hour/ 45 minutes (mixing occasionally). Then we get it out from the boiler and squeeze the extra water again, and then hang them to dry.






Sonuç? / Results?



 Öncelikle bu konuda oldukça acemi olduğumu belirtmem gerek. İşler tam istediğim gibi sonuçlanmasa da, olabildiğince zevk aldım.
 Ne yazık ki pantolonun önceki halinin resmi yok, eğer bir yerlerden bulursam derhal bu yazıyı güncelleyeceğim. Ancak suya batırır batırmaz aldığı rengi görmek beni o kadar mutlu etti ki önceki hali çok da umurumda olmadı :p
 Pantolon kuruyana kadar her şey normaldi, moralim yerindeydi, harika bir iş başardığıma inanıyordum.



Eh tabi kuruduktan sonra fark ettim ki, bel kısmındaki boya akmış. üzerine bluz geleceği için çok dert etmemeye çalışıyorum ancak gene de moral bozucuydu. boya nereye gitti, neden böyle oldu bilmiyorum. Bu boya kaç yıkama dayanacak onu da bilmiyorum. Gene de eğlenceli bir deneydi :)
Not: pantolonda yer yer hareler de oluştu, ama belli belirsiz. Ben şahsen hareli görüntüyü çok sevdiğim için umursamadım.

Hızımı alamayıp babamın eski gömleklerini de kaynattım, ancak onları elimle durulamak yerine çamaşır makinesinin durulama programına attım, zaten hepsini bir arada kaynattığım için pek iyi boyanmadılar, gene de beyaz olan sağlam bir sarı renge büründü.

--

Only after it got dried I realized that the dye in the waistband had leaked. I was bummed, but decided not to care since the top I'd wear would cover it. Also, it did smell of turmeric *just a bit* and was a bit hard to the touch.
I also decided to dye my dad's old shirts, but didn't get much of a result since I put them all together, though the white one turned to a solid yellow.


Bütün çalışamalarım bir arada asılırken... / All my projects hanging together...
PS: This is Rize (Turkey), my hometown. This is our countryhouse.


Okuduğunuz için teşekkür ederim :) 
Thank you for reading : )






Hiç yorum yok :

Yorum Gönder